12 начина, по които разпространителите на листовки и брошури ви мамят!
Понякога изпълнителите на безадресно разпространение (Door Drop) няма как да спечелят от цените, на които са приели да доставят, ако не мамят. Понякога клиентите са толкова безгрижни и нехайни по отношение на качеството на разпространението, че тези загуби са неизвестни за тях, също така.
Старият виц за бизнесмена, който знаел че половината от милионите, които харчи за реклама отиват на вятъра, но не знаел точно коя половина, е добра илюстрация за това какво представляват традиционните медии... - кампании за чийто резултати има много въпроси "ако", рисков инвестиционен рекламен капитал с почти непредсказуеми количествени резултати, процес, приличащ на необяснима магия.
При директната реклама, обаче, всичко е измеримо и изброимо. Когато разпространявате листовки вие знаете всичко! По-точно можете да знаете всичко. Къде се разпространяват? Колко хора са ги прочели? Колко не са? Къде листовките са направили лошо впечатление и колко лошо е било то? И прочие. Понякога вие, като клиенти на такива услуги, пропускате отговорите на тези въпроси, тъй като трябва да направите още една крачка напред - контрол.
Ето колко изобретателни са разпространителите, когато ви мамят, а вие пропускате да контролирате:
- Доставят само в част от пощенските кутии във всеки вход - спестяват разходи. Разчитат, че евентуална визуална проверка просто ще доведе до извода, че повечето хора вече са си ги взели.
- Доставят по повече от една бройка в една пощенска кутия - така се прикриват излишъци от завишени обеми на покритие или от неразнесени части от райони.
- Не ги пускат в кутиите, а ги закачат на звънци, рашетки, пейки, по земята. Прави се с цел да се спестят усилия. Доставя се и някакво неточно количество бройки взети "на око".
- Оставят ги да стърчат от кутиите - оправдание, целящо евентуалните контрольори да виждат къде са пускани. Действителна цел - ако някой от подставените получатели на клиента не е получил, да съществува аргумента, че вероятно "злобен" съсед е минал и ги е събрал от кутиите.
- Пропуснати входове, блокове или улици. Разчита се, че визуалният контрол няма да попадне на тях, а ако попадне, се активира аргумент, че евентуално някой ги е извадил от кутиите.
- Доставка само на "лесни" адреси - жилищни блокове. Спестяват се скъпите разходи по доставка в жилищни кооперации и квартали с къщи. Факт е, че жителите на големите жилищни комплекси се радват на много повече листовки и брошури отколкото останалите. Не защото рекламодателят е решил да си спести тези "скъпи" райони, а защото фирмата, която извършва разпространението, е решила да си ги спести.
- Измама с количествата 1. Дават се много по-големи количества от действителните, които даден квартал поема, защото разликата не се доставя и е чиста печалба. Клиентът плаща за несъществуващи адреси.
- Измама с количествата 2. За трудоемките райони се дават по-малки количества от действителните, за да се намали техният дял в общите разходи.
- Двойно изиграване от разпространителя и печатницата - и двамата печелят. Едните печатат по-малко отколкото сте им поръчали, другите доставят по-малко отколкото сте им поръчали. Пести се от хартия, печат и доставка. Естествено поръчките са спечелени с най-ниската възможна цена.
- Не се пуска в заключени входове. В някои райони те са над 50% от всички входове. Пощенските кутии са недостъпни, но и не се прави опит да се влезе, като се звъни на живущите. Спестява се разнос за бройки, за които е платено. Негативен отчет за това къде не е доставяно, не се дава.
- При коопериран разнос готовите пакети от по няколко листовки и/или брошури съдържат "умишлени дублажи". Удобен начин за прикриване на излишъци. В тестето "уж" случайно са попаднали повече бройки.
- Вътрешни корумпирани служители "пазят гърба" на лошото разпространение, като "контролират" в полза на разпространителя. Нека да сме честни - става въпрос за внушителни и съблазнителни парични потоци.
Говорим за добре обмислени и осъществени измами, не за неволни малки грешки по невнимание или пък грешки на самите разносвачи.
Нека обобщим. Всички тези методи могат да бъдат срещнати и в комбиниции. Каква би била най-голямата измама, която разпространител може да извърши с вашите рекламни кампании? Ето пример: Да ви отчетат разпространение в много по-голамо количество от действителния капацитет на районите, да доставят само в 50% от пощенските кутии само в отключени входове и то частично, като оставят листовките да стърчат извън кутиите, а кварталите с трудна доставка са пренебрегнати или в тях е доставяно съвсем повърхностно. Освен това заедно с печатницата е спретната далавера да печата само истински разпространеното количество, а вътрешни хора във фирмата-клиент пазят всичко това да не достига като информация до важните лица. Все пак, ако останат излишни количества те се пласират из същите кутии като се пускат по повече от една листовка в тях, иначе фирмите за вторични суровини могат да ги "усетят". Естествено сделката за този клиент е направена срещу най-ниската и дори недостижима офертна цена на пазара за разпространение.
Черната истина. Колкото и зловещо да звучи, знаем за измамни схеми, които са реализирани точно по този начин. Името на потърпевшите търговски верига запазваме в тайна. Изпълнителите, също, защото веднага ще стане ясно за кои вериги става дума.
Каква е причината за всички тези измами? - Миризмата на пари? Верен отговор! Но кое е накарало тези иначе честни и почтени хора да прекрачат границата и и да започнат да мамят? Кое ги е изкушило? Отговорът е ЦЕНОВАТА ВОЙНА. Това е естествен процес на пазарната икономика, в който участват и доставчиците на услугата и клиентите. Ценовата война се е превърнала в статукво в бранша безадресно разпространение и сега всички берат гнилите плодовете от него. Най-много клиентите. А някои от "хитрите" играчи - герои на тази статия, се спотайват, докато могат да стоят в тази сянка. Някои са дори легендарни герои. Стигнали са до извода, че само така може да се оцелее.
Нека се замислим може ли някой да доставя качествено листовки срещу надница 50 стотинки на час? И за лев на час никой не би го направил!
Ако разберете, че вашата фирма разпространител ви е мамила, ще продължите ли да работите с нея? Помислете добре над този въпрос.
В следващиите публикации:
- Най-добрите начини за контрол, за да се предпазим от измами
- Ценовата война в безадресното разпространение
- Идентифицирайте се за да изпращате коментари